top of page
  • תמונת הסופר/תדפנה אביטל יועצת אירגונית

טפו, טפו, חמסה, חמסה

אם לא יועיל, בטח לא יזיק


אי אפשר לדבר על מזל בלי לדבר על אמונות טפלות. אמונות טפלות הן אוניברסליות אך משתנות מתרבות לתרבות:

ברוסיה, אסור לשרוק בחדר סגור, כי הפרנסה לא תגיע.

בסין, אנשים נוטים להשקיע בחברות שהספרה 8 מופיעה פעמים רבות בח.פ. שלהן, כי הספרה 8 נחשבת לספרת מזל.

בנצרות הסיפרה 13 נחשבת למנבאת מזל רע, וישנם בניינים משרדי ובתי מלון שאין בהם קומה 13 או חדר שמופיעה בו הסיפרה 13.

האמונה הטפלה האהובה עליי, מגיעה – איך לא – מברזיל. שם, לא מרימים "לחיים" עם משקה לא אלכוהולי. אתם יודעים מה יקרה? שבע שנים של סקס רע.

חלק מכם בטח יגיד "שטויות!" אבל גם אם אתם לא מאמינים, עם יד על הלב - כמה פעמים דפקתם על עץ 3 פעמים כשסיפרתם משהו שקיוויתם שיתגשם?

או אמרתם "חמסה, חמסה, חמסה" כשסיפרתם על משהו טוב שקרה לכם או לבן משפחה שלכם?

לכמה מאיתנו יש או הייתה חולצת מזל שלובשים אותה לבחינות? תחתוני מזל שמבטיחים ניצחון במשחק?

אמונות טפלות הן כמובן לא רציונליות, אך משחקות תפקיד חשוב בהחזרת תחושת השליטה במצבי חוסר וודאות. תחושת השליטה קשורה ברווחה שלנו, בעוד היעדר שליטה מוביל לתחושות חוסר אונים ולהשפעות שליליות על הרווחה הפיזית והפסיכולוגית שלנו. כאשר אנחנו חווים תחושת היעדר שליטה, אנחנו מפעילים אסטרטגיות אחרות על מנת להימנע מתחושות חוסר אונים, ואמונות טפלות היא אחת מהן.

אז מה הקשר בין אמונות טפלות למזל?

העיקרון הבא במזל הוא שאנשים עם מזל מצפים לעוד מזל טוב, בעוד שאנשים חסרי מזל מצפים למזל רע. אנשים עם מזל מצפים שהמזל הטוב ימשיך לפקוד אותם, בעוד אנשים חסרי מזל צופים שעוד ועוד חוסר מזל יפקוד את חייהם. אנשים עם מזל מצפים שהם יגיעו בזמן לראיון, שהקולגה בעבודה יתייחס אליהם בחביבות, שהם יצליחו בפרויקט שלהם. אנשים חסרי מזל בטוחים שהאוטובוס יאחר, שהם ימעדו על קפל בשטח, שהקפה יישפך להם על המכנסיים.

לציפיות הללו -לא רציונליות ככל שיהיו - יש השפעה עצומה על חיינו, על הדרך בה אנחנו מתנהגים, חושבים ומדברים. הציפיות הללו הופכות לנבואות שמגשימות את עצמן.

המושג "מיקוד שליטה חיצוני" מתאר אנשים שנוטים להסיר מעצמם אחריות, לייחס את ההשפעה על חייהם והחלטותיהם לסביבה, לכוח עליון או לאנשים אחרים. שנים רבות התייחסו לאמונות טפלות כהתנהגויות שמבססות מיקוד שליטה חיצוני ולכן לא אפקטיביות, כאלו שמעבירות את האחריות על מה שיקרה לאדם שמאמין בהן לגורם חיצוני, וכך מסירות מעליו אחריות.

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות בדקו את נושא מיקוד השליטה בקרב נחקרים כאשר הם מפרידים בין אמונות טפלות שמקדמות מזל טוב לבין אמונות טפלות שמרחיקות מזל רע.

אמונה טפלה שמקדמת מזל טוב היא לדוגמה האמונה שחמסה תגן על הבית, שפסלון של חתול יביא מזל לבית שאם אלבש את חולצת המזל שלי, אעבור את הבחינה.

אמונה טפלה שמרחיקה מזל רע היא לדוגמה האמונה שאסור לעבור מתחת לסולם, שמראה שבורה מביאה מזל רע, שאסור להעביר סכין מיד ליד כי עלולים לריב.

המחקרים העדכניים מצביעים על כך, שאמונה שמקדמת מזל טוב מתקשרת לתפיסה של אנשים עם מזל שהמזל הטוב ימשיך להגיע אליהם. חולצת המזל, הקמע של הקבוצה, עלה תלתן מרובע הם כולם בבחינת "אם לא יעזור אז גם לא יזיק". אנשים עם מזל מאמינים ביכולת שלהם להשיג את המטרות שלהם ולהצליח, והאמונה הטפלה היא בבחינת אשרור נוסף של המחויבות שלהם, יותר מאשר אמצעי עזר להשגת המטרה.

לעומתם, אנשים שמאמינים באמונות טפלות שנועדו להרחיק את המזל הרע מתאפיינים יותר במיקוד שליטה חיצוני; הם צופים שמשהו ישתבש בדרך, והאמונות הטפלות משרתות את החרדה שמלווה אותם. אם ראיתם את הסרט Yes Man עליו המלצתי בפוסט לפני שבועיים, בוודאי תזכרו שקארל האמין שברגע שיפסיק לומר "כן" אלא יאמר "לא" יקרו דברים רעים. ואלה אכן קורים.

והתרגיל השבוע פשוט מאוד.

המוח שלנו מורגל בתבניות חשיבה, וכל פעם שאנחנו נתקלים במצב מסוים אנחנו בוחרים בדרך כלל בתבנית החשיבה האוטומטית שלנו. אנחנו צריכים ליצור נתיבי חשיבה חדשים במוח, כאלה שיהיו מוכנים לשימוש אוטומטי כאשר נידרש להם. בתחילה נצטרך לבחור בהם באופן מודע, אבל לאט לאט המוח שלנו ילמד ללכת בנתיב החדש שיצרנו.

בשבוע הקרוב, מידי בוקר, מול המראה עם סיום שגרת הבוקר אני מתכוונת לומר לעצמי שלוש פעמים ברצף:

"יש לי מזל בחיים, והיום הולך להיות עוד יום מלא מזל טוב"

"מגיע לי מזל טוב בחיים, והיום יגיע עוד מזל טוב לחיי"

אני יודעת, זה נשמע פשטני וטפשי, אבל כמו עם אמונות טפלות למה לא לנסות? אם לא יעזור, בטח לא יזיק.


תחזיקו לי אצבעות,


דפנה אביטל

נ.ב. החמסה שבתמונה מעשה ידיה להתפאר של אמא שלי


#צאנסלמזל #ניסוי #מזל

bottom of page