top of page
  • תמונת הסופר/תדפנה אביטל יועצת אירגונית

איך משתתפי הרצאה החמיצו הזדמנות לזכות ב 200,000 ש"ח

בתחילה, לא יכולתי להאמין

משתתפי ההרצאה שלי על מזל החמיצו הזדמנות לזכות ב 200,000 ₪, למרות שההזדמנות הסתכלה להם בעיניים.


בספרו The Luck Factor, פרופ' וייסמן מתאר ניסוי שערך בו התבקשו המשתתפים לספור כמה תמונות יש בעיתון שניתן להם. המטלה הייתה פשוטה, וניתן היה לסיים אותה תוך שתי דקות, או תוך מספר שניות. בעמוד השני של העיתון הופיעה המודעה הבאה: 'הפסיקו לספור – יש 43 תמונות בעיתון'. המודעה הייתה גדולה מספיק, על כרבע עמוד, ובכל זאת מרבית המשתתפים החמיצו אותה. המשתתפים החמיצו מודעה נוספת בעמוד לפני האחרון 'הפסיקו לספור, אימרו לנסיין שראיתם את המודעה וקבלו 100 פאונד'.


לאחרונה, הזדמן לי להעביר הרצאה על מזל; החלטתי לנסות לשחזר את הניסוי, ולהיווכח בתוצאות בעצמי.

ההרצאה התקיימה בבית מלון, ובמהלכה ביקשתי מהמשתתפים לגשת למקומות שונים במלון בחיפוש אחר מידע: לספור כמה כוסות מרטיני יש בבר; לגלות כמה מגבות יש ב ספא; לברר בקבלה כמה אורחים שוהים במלון ועוד. לפני תחילת ההרצאה הנחתי מעטפות במקומות נראים לעין – על דלפק הקבלה, בדלפק הכניסה לספא, על הבר בלובי. אפילו לא ניסיתי להסתיר אותם, פשוט הנחתי אותם במקום שבו הם היו גלויות לעין.


כל מעטפה נשאה את הלוגו של החברה של המשתתפים ועל גביה היה הכיתוב הבא באנגלית ובעברית 'אם אתם רואים את המעטפה הזו, אין צורך לספור. הביאו אותה לדפנה אביטל'. בתוך המעטפה היה כרטיס גירוד שיכול היה להביא למשתתפים זכיה של עד 200,000 ₪. כל משתתפי ההרצאה חזרו לאולם ההרצאות, כאשר הם מדווחים על המידע שאספו על אורחים במלון, מגבות בספא ומספר כוסות המרטיני. אף לא אחד מהם ראה את המעטפות.

כאשר הראיתי להם צילומים של המיקום של המעטפות, הם לא ידעו את נפשם! איך קרה שהם פיספסו הזדמנות לזכות ב 200,000 ₪?


אנחנו מוקפים בהזדמנויות, לעתים ממש מתחת לאפינו. במודעה שקופצת לנו לעיניים, בשבריר שיחה, בדמות מכר שאנחנו פוגשים – הדבר המשמעותי הוא לשים לב ולזהות אותן.

אז למה אנחנו מפספסים הזדמנויות?

איתור הזדמנויות דורש מאיתנו שני דברים.

הראשון – הוא סקרנות. עד כמה אנחנו סקרנים? כאשר אנחנו נתקלים במשירה חדשה – האם אנחנו מתרגשים? כשאנחנו פוגשים בטכנולוגיה חדישה – האם אחנו מעדיפים "לשחק" איתה או להתרחק ממנה? כאשר אנחנו רואים פריט שנראה כאילו אינו במקומו – האם אנחנו שמים לב? האם אנחנו בודקים מדוע הוא שם?

בלינק המצורף, תוכלו לבחון את עצמכם ולראות עד כמה אתם סקרניים: : https://www.ootsuk.com/


חלקנו נולדים סקרניים יותר מאחרים, אך ניתן לטפח סקרנות:

1. אמצו גישה של ילדים – אם תתבוננו בילדים סביבכם, תוכלו להבחין שהם משחקים במלוא הרצינות. המוחות שלהם עדיין לא מוגבלים ע"י ניסיון, ולכן הכל חדש להם, והם ממשיכים להתנסות ולבחון דברים חדשים וזויות חדשות.

2. החליפו את סימני הקריאה והנקודות בסימני שאלה – אל תניחו, ואל תיקחו דברים כמובנים מאליהם. השמיים כחולים? המים רטובים? מה המשמעות של להיות מאושר? אז מה אם...?

3. גוונו את תחומי העניין שלכם – אוהבים לקרוא ספרי מסתורין – למה לא לנסות ביוגרפיות? נהנים ללכת לחוף הים – למה לא לטפס על הר? אוהבים חתולים – למה לא לשמש אומנה לכלב? צאו מאזור הנוחות שלכם, ותיראו אילו דברים נפלאים קורים.

4. הרגישו בנוח עם חוסר נוחות – כאשר מנסים דברים חדשים זה מרגיש לא טבעי, לא נוח. ככל שתחששו פחות מלנסות דברים חדשים, כך תהיו נינוחים יותר עם חוסר וודאות.


על התכונה הנוספת שמסייעת לנו לאתר הזדמנויות ארחיב בפוסט הבא שלי.


ברגשות כתיבה,


פיית המזל הפרטית שלכם


bottom of page