top of page
  • תמונת הסופר/תדפנה אביטל יועצת אירגונית

המזל נמצא ממש מתחת לאף שלנו

העקומה שמיישרת הכל, הרמת הפנים הזולה ביותר

החיוך

סיפור יפני מספר על כפר שהיה בו בית מיוחד שקראו לו הבית עם אלף המראות. בכפר היה כלבלב שמח, ששמע על המקום והחליט לבקר בו. כאשר הגיע אל הבית דילג בשמחה במדרגות, נכנס אל הבית, הביט מבעד לדלת, מכשכש בזנבו, סקרן מה יגלה. פתאום, מצא את עצמו מביט באלף כלבלבים מחייכים, עם זנבות מלאי התלהבות. הוא חייך חיוך גדול יותר, ואלף כלבלבים החזירו לי חיוכים גדולים. "וואו, חשב לעצמו, איזה מקום מדהים! אני אבוא לבקר פה הרבה".


באותו הכפר היה כלבלב נוסף, לאשמח במיוחד, עם הראש באדמה, הזנב שמוט. גם הוא החליט לבדוק את הבית, טיפס במעלה המדרגות, הסתכל מבעד לדלת, וראה אלף כלבלבים עם פרצופים לא נחמדים, זנבות שמוטים, עצובים, מביטים בו. הוא חשף שיניים כועסות, ואלף פרצופים החזירו לו פרצוף מאיים. הכלבלב מיהר לעזוב את הבית. "איזה מקום נורא", חשב לעצמו, "אני לא חוזר לשם יותר. בחיים!".


מחקר שנעשה בשנת 1996 איתר קבוצת נוירונים בשם נוירוני מראה (Mirror Neurons), שתפקידם חיקוי ממשי או מנטאלי של התנהגות האחר. הנוירונים האלה אחראים על היכולת לחקות התנהגויות כדי ללמוד אותן, לקודד התנהגויות ולהבין את הקונטקסט הרחב של התנהגות האחר, לפרש את הרגשות של האחר (בעיקר דרך הבעות פנים) ול"היכנס לנעלי האחר" ולחוש אמפתיה.

מחקרים הראו שאנחנו יכולים לדעת אם אנשים מחבבים אותנו או לא, באמצעות שימוש בנוירוני המראה. צפו בסרט הזה על Mr Nice & Mr Nasty:


אנשים עם מזל מצפים לפגוש אנשים שמחים, חברותיים, שכייף לבלות בחברתם, וההתנהגות שלהם כלפי אנשים אחרים משקפת את הציפייה הזו שהופכת לנבואה שמגשימה את עצמה. לעומתם, אנשים ללא מזל מצפים לפגוש אנשים עצובים, משעממים ופסימיים, והתגובות שלהם הופכות גם הן, לנבואה שמגשימה את עצמה.

באחד המחקרים הציגו לגברים תמונה של אחת משתי נשים עימן עמדו לשוחח בטלפון - אחת התמונות הייתה של אישה אטרקטיבית והשנייה של אישה מושכת פחות. למעשה, כולם שוחחו עם אותה אישה, אבל היה שוני בדרך בה התנהלו השיחות כאשר הגברים האמינו שהם משוחחים עם אישה אטרקטיבית לעומת הדרך בה שוחחו עם האישה הפחות אטרקטיבית. עד כאן, אין הרבה חדש. אבל...

בהמשך הניסוי, נתנו לגברים אחרים להקשיב להקלטות של הנשים בלבד, וביקשו מהם לדרג עד כמה הן אטרקטיביות או לא. הנשים ששוחחו עם גברים שחשבו שהן אטרקטיביות דורגו כאטרקטיביות ע"י הגברים בהמשך הניסוי, ולהפך!


תיראו איך טום הנקס, בסרט You've Got Mail מצליח להעלות חיוך על פניה של קופאית נרגזת, ולגרום לה להעביר כרטיס אשראי בתור של "מזומן בלבד".


המשימה לשבוע הקרוב ממש פשוטה – לחייך, והעולם יחייך בחזרה.

גם אם נקלעים לסיטואציה נפיצה או לחילופי דברים קשים – המשיכו להתנהג כמו Mr Nice Guy, כמו טום הנקס. אל תאפשרו לאנשים אחרים לקבוע את דרך ההתנהגות שלכם. להפך, השפיעו אתם על דרך ההתנהלות שלהם.


תחזיקו לי אצבעות,


דפנה אביטל

bottom of page